Gezondheid tijdens de feestdagen

December een maand met vele verleidingen

 

Verleidingen zoals pepernoten, gevulde speculaas, marsepein en taai taai. En er zijn weer hele andere lekkernijen tijdens de kerstdagen en het feest van oud- en nieuwjaar waar je door verleidt wordt.

Ze zijn vaak moeilijk te weerstaan, heerlijke hapjes, zoete zaligheden, een heerlijk drankje, een wijntje en misschien zelfs wel champagne om het nieuwe jaar in te luiden. Voor je gezondheid is het belangrijk om tijdens deze speciale dagen een balans te vinden. Direct na de feestdagen op dieet is ook geen fijn vooruitzicht, wel?

Verleidingen weerstaan om niet aan te komen tijden kerst

 

 

 

 

 

 

 

 

Er zijn manieren om je gezondheid zo optimaal mogelijk te houden tijdens de feestdagen en natuurlijk in het leven ná de feestdagen. Zeg bijvoorbeeld eens wat vaker nee tegen die verleidingen, je zal zien dat je naderhand trots bent op jezelf en dat geeft je weer een goed gevoel.

Vorige maand ben ik bij een gezondheidsbijeenkomst geweest van een wel heel speciaal persoon, hij heet Richard de Leth. Hij is gefascineerd in het menselijk lichaam en gezondheid. Hij heeft geneeskunde gestudeerd en is gespecialiseerd in de orthomoleculaire geneeskunde en psycho-neuro-immunologie.

Inmiddels heeft hij een aantal boeken geschreven waaronder: OERsterk, OERsterk Koken, OERsterk Leven.

Tijdens deze bijeenkomst heeft hij het gehad over  gelukkig gezond en gezond gelukkig. Hij heeft mij geïnspireerd om zoveel mogelijk te doen om zo gezond mogelijk te leven, want als je gezond bent kan je alles in het leven aan, nietwaar? Een aantal van deze waardevolle tips wil ik graag met je willen delen.

 

sporten om gezond te blijven

 

 

 

 

 

Tip 1
Beweeg of ga sporten voordat je gaat eten, dus op een nuchtere maag, zo wordt je lichaam sterk en verlaag je je bloeddruk.

Tip 2
Vermijd zoveel mogelijk suiker en geraffineerde producten. Door het eten van verkeerde voeding krijg je op den duur last van laag gradige ontstekingen die voor 95% van de gevallen zorgen voor welvaartsziekten. Verkeerde voeding is bijvoorbeeld geraffineerde voeding, suiker, brood & pasta.

Tip 3
Let op de verborgen suikers in producten, bijvoorbeeld fructose wordt uit maïs gewonnen en gaat om de lever heen (wordt dus niet gezuiverd door de lever). Glucose fructose siroop en alle andere varianten gewoon lekker laten staan.

Tip 4
Suiker maakt afhankelijk, vermijd daarom zoveel mogelijk onnatuurlijke suikers en je zal zien je knapt ervan op o.a. meer energie, geen suikerdipjes meer, mooie huid, minder overgewicht.

Tip 5
Eet minder vaak, maximaal 3x per dag, liefst nog minder en geen tussendoortjes. Je spreekt op die manier je immuunsysteem minder vaak aan en dan heeft het de mogelijkheid om andere problemen op te lossen.

Tip 6
Heb eens minimaal 12 uur geen toevoer van voeding, daar wordt je lichaam sterk van.

Tip 7
Ga in de winter eens wat eerder naar bed, ons lichaam vraagt anders naar suiker. Je kan de vraag ook negeren door iets te gaan doen wat je aandacht vraagt zoals wandelen, lezen of iets dergelijks.

Tip 8
Wij zijn genetisch beschermd tegen schaarste, maar niet tegen overvloed. Suiker en andere stoffen als glutamaat, fructose, smaakstoffen als E621 maakt dat je er meer van wilt hebben. Doordat je lichaam geen systeem heeft tegen overvloed kan het dus zijn dat je jezelf overeet. Nu weet je de oorzaak en kan je er wat aan doen.

Tip 9
Eet regelmatig superfoods als: knoflook, gember, geelwortel, zeegroenten, champignons, paddestoelen, broccoli, maar ook vers rijp fruit. Drink groene thee en biologische rode wijn. Slik extra vitamine D3, minimaal 50mcg per dag.

Tip 10
Maak de juiste keuze voor jezelf en kies verstandig welke verleidingen je de moeite waard vindt. Denk daarbij op de lange termijn aan je gezondheid. Wij worden tegenwoordig wel een stuk ouder dan vroeger, maar de gezonde jaren worden wel steeds minder.

 

Doe het gewoon eens een tijdje

zorg voor jezelf

 

 

 

 

 

 

 

De bovenstaande tips kan je proberen toe te passen tijdens de komende feestmaand, maar ook in je leven ná kerst en oud en nieuw.

Kijk hoe je lichaam reageert
Misschien lukt het je niet direct, maar dat is nog geen teken dat jij dit niet kan. Nee, je lichaam zal moeten werken om zich in deze nieuwe situatie te moeten redden en geloof me je lichaam kan heel veel aan.

Ik beloof je je gaat je beter voelen en wat natuurlijk een hele mooie bijkomstigheid is:
je huid knapt er ontzettend van op

Heb jij vragen of opmerkingen na het lezen van deze tips? Laat het mij weten door je commentaar hieronder in het veld te plaatsen. Alvast bedankt voor je reactie 🙂

 

 

 

 

4 gedachten over “Gezondheid tijdens de feestdagen

  1. Nou alleen het lezen van deze powerinfo zet je hersenen direct tot denken. Ik ben het zeker met je eens dat wanneer je al die suikers en veelal verkeerde suikers uit je dagelijkse voeding elimineert en bewust keuzes maakt in wat je eet en daarbij niet ‘constant’ eet maar je lichaam zo af en toe eens triggert, je erachter komt dat wat je zoal nuttigt nu echt wel zo lekker was, je lichaam er ook echt om vroeg (trek? of snaaien?).

    Tien handige en vooral nuttig & leerzame tips, waar je in ieder geval bewuster over voeding en consumptie in combinatie met je gezondheid wordt. Ik denk dat je wel even de tijd moet nemen om deze nieuwe methode ‘eigen’ te maken, want tja we eten ons hele leven al zo. Maar zeker de moeite waard om deze uitdaging aan te gaan.
    Bedankt hoor!

  2. Beste Saskia,

    Natuurlijk kan je niet van de ene op de andere dag acuut veranderen wat betreft eetpatroon. Iedere keer kleine stapjes naar steeds iets gezonder dan komt het vanzelf goed.
    En heel interessant is ook dat als je iets wilt eten, vraag je dan vooraf eens: heeft dit voedingswaarde? Heeft mijn lichaam dit echt nodig? En soms kan je dan heel makkelijk de keuze maken om iets te laten staan…
    Succes met het implementeren van de tips en als je vragen hebt dan hoor ik je graag.

    Arianne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*